Gebruik de boodschap van jouw vakantieverhaal

1 Comment

Gebruik de boodschap van jouw vakantieverhaal

Dè zonsondergang in Arches National Park

Dè zonsondergang in Arches National Park

De zomervakantie lijkt ondertussen alweer eeuwen geleden, het werk is weer routine geworden. Dit is het ideale moment om te kijken hoe je je vakantieverhalen in kan zetten om je presentaties meer impact te geven.

Je hebt vast al je mooiste vakantieavonturen vast al verteld aan collega's, vrienden en familie. Ik vermoed ook dat die verhalen elke keer dat je ze vertelde een stukje mooier, erger en spannender werden. Aan de reacties merk je welke onderdelen van je verhaal het meest aanslaan. Die dik je dus aan, dat doen we allemaal.

Gun jezelf nu even een mini-vakantie en bedenk: welk top verhaal zou  je nu willen vertellen aan een bekende?

Het gaat vast ook niet over zomaar een vakantie belevenis, maar een verhaal over groot geluk of diepe ellende waar jij uiteindelijk als held uit naar voren komt (Zo niet voeg deze elementen eens toe aan je verhaal en ontdek hoe goed je vakantie was.). Klopt het dat dit een compact verhaal is met sterke beelden? 

Als je weer terug bent van deze mini-vakantie in je hoofd heb ik nog meer goed nieuws. De kans is groot dat dit verhaal een goed begin van een presentatie kan zijn. Als je zelf de held bent van je vakantieverhaal heb je vast ook iets geleerd uit die ervaring.

Bijvoorbeeld, "Als je aan een local vraagt naar de een na mooiste plek voor een zonsondergang is de kans dat je een unieke ervaring hebt veel groter dan als je achter iedereen aanloopt." of "Als er wel heel erg mooie groene heuvels in de folder staan zijn die waarschijnlijk op een van de weinige droge dagen gemaakt.".

Uit je eigen vakantie verhaal valt vast ook zo'n les te halen. Door hier nu over na te denken is de kans groot dat je je dit verhaal weer herinnert als je een volgende keer een opening zoekt voor een presentatie. Dan heb je opeens zonder moeite een aansprekende persoonlijke opening die je publiek op het spoor van je kernboodschap zet.

5 tips voor de opening van een presentatie

  1. Denk na over wat je hebt geleerd tijdens je vakantie

  2. Gebruik deze boodschap voor je presentatie

  3. Gebruik duidelijke herkenbare beelden

  4. Zorg dat je de held bent in je verhaal

  5. Oefen, oefen, oefen.

Wijl je oefenen voor een  professioneel publiek?
Sparren over wat de perfecte opening voor jouw presentatie is?

Bel me, ik sta graag voor je klaar. 06 28791898

 

zomer in schotland

zomer in schotland

1 Comment

Pitchen voor prominenten

Comment

Pitchen voor prominenten

De afgelopen maanden heb ik verschillende startende ondernemers mogen coachen om te spreken voor prominente gasten. Bij Hightech XL Eindhoven voor de koning en bij YES!Delft voor de minister president. In dit blog lees je wat pitchen voor deze heren anders maakt dan andere pitches.

De eerste vraag waar je altijd een antwoord op moet hebben als je een pitch voorbereid is "Wie is mijn publiek?".  Als je de koning of ministerpresident voor je hebt is het antwoord op die vraag eigenlijk heel Nederland. Daarmee is de kans dat er een deal volgt niet direct aanwezig, maar de kans dat deze mensen iemand spreken waar jij iets aan hebt is daarintegen weer enorm.

In pitches voor dit soort gelegenheden is dan ook die ene zin waarin je beschrijft welk probleem jij oplost het allerbelangrijkst. Bedenk hierbij dat de toehoorders op een volgende bijeenkomst makkelijk moeten kunnen zeggen "ik sprak laatst in Eindhoven iemand die jou kan helpen.". Hoe enthousiaster en beeldender je dit brengt hoe groter de kans dat je verhaal terecht komt op een plek waar jij er wat aan hebt.

Dus in het kort pitchen voor prominenten betekent pitchen om doorverteld te worden. 

Moet jij ook spreken voor een speciaal publiek, laat het mij dan weten om eens te brainstormen over wat in jouw geval de speciale randvoorwaarden zijn.

Comment

Frank in VEGAS

Comment

Frank in VEGAS

Als er ergens een plek op aarde is waar aandacht vasthouden tot een kunst is verheven dan is het wel Las Vegas. Ik ben naar deze wereld vol glitter en glamour gegaan om van meesters in het vak te leren hoe je aandacht stuurt naar waar jij die wil hebben.

Deze meesters zijn natuurlijk goochelaars. In een 3 daagse master class van Jeff mc Bride en Eugene Burger is mijn begrip over de bekende uitspraak dat hoe je iets zegt zeker zo belangrijk is als wat je zegt weer naar een hoger nivo.

Ik vertel je hier graag alles over en ja ik heb ook een illusie geleerd, speciaal voor jou!

Met master magician Jeff mc Bride

Met master magician Jeff mc Bride

Comment