De afgelopen maanden heb ik verschillende startende ondernemers mogen coachen om te spreken voor prominente gasten. Bij Hightech XL Eindhoven voor de koning en bij YES!Delft voor de minister president. In dit blog lees je wat pitchen voor deze heren anders maakt dan andere pitches.

De eerste vraag waar je altijd een antwoord op moet hebben als je een pitch voorbereid is "Wie is mijn publiek?".  Als je de koning of ministerpresident voor je hebt is het antwoord op die vraag eigenlijk heel Nederland. Daarmee is de kans dat er een deal volgt niet direct aanwezig, maar de kans dat deze mensen iemand spreken waar jij iets aan hebt is daarintegen weer enorm.

In pitches voor dit soort gelegenheden is dan ook die ene zin waarin je beschrijft welk probleem jij oplost het allerbelangrijkst. Bedenk hierbij dat de toehoorders op een volgende bijeenkomst makkelijk moeten kunnen zeggen "ik sprak laatst in Eindhoven iemand die jou kan helpen.". Hoe enthousiaster en beeldender je dit brengt hoe groter de kans dat je verhaal terecht komt op een plek waar jij er wat aan hebt.

Dus in het kort pitchen voor prominenten betekent pitchen om doorverteld te worden. 

Moet jij ook spreken voor een speciaal publiek, laat het mij dan weten om eens te brainstormen over wat in jouw geval de speciale randvoorwaarden zijn.

Comment